Og dett var dett. Delvis.Noen måneder har passert, sommeren er kommet (i følge kalenderen) og Vidar har forandret seg mye. Tiden som blogger er overstått, og flere delmål er oppnådd og passert. I fjor sommer veide jeg over 140 kilo. En usunn livsstil samt et samlivsbrudd gjorde at vekta økte og økte. Og som jeg tidligere har skrevet, endte det hele i en klar og konsis beskjed fra legen om å ta grep for å bedre helsa dersom jeg skulle unngå medisinering og livsstil-sykdommer. Men det er ikke bare der det har skjedd forandringer. Hverdagen er blitt så mye lettere, humøret er bedre og selvtilliten er på tur oppad. Jeg har nok en stubb vei å gå mentalt, men jeg er på rett vei. Jeg går framtiden i møte med pågangsmot, håp og visshet om at jeg vil klare å oppnå hovedmålet. Det vil ta tid, men jeg vil klare det. Jeg har fått mye kunnskap om kosthold, jeg har gjenoppdaget gleden ved å trene og jeg er motivert til å opprettholde en ny og sunnere livsstil. Jeg vil benytte anledningen til å sende en stor og varm takk til alle som har gitt meg positive tilbakemeldinger, gode kommentarer og støtte. Videre vil jeg rette en takk til min kollega, Andreas, som startet på Easylife-kurset sammen med meg; han har vært en god støtte og motivator. En spesielt stor takk går til Monica, min kursveileder. En svært dyktig og kunnskapsrik dame som kan jobben sin, er ærlig, motiverende og – ikke minst – en fantastisk person. Jeg var fast bestemt på at jeg skulle gjennomføre dette, og så langt har det gått over all forventning. Målsettingen er at jeg skal få bort “magen” til neste sommer. Å slanke seg må være et langsiktig prosjekt; det finnes ingen lettvinte løsninger. Easylife-kurset gir deg en solid kick-start, og det er viktig for motivasjonens del. Til avslutning vil jeg at du som leser dette skal vite at du er en helt fantastisk person. Du er unik og har en helt egen verdi. Ikke fokuser på lytene og “feilene” dine, fokuser på dine gode sider! Skjønnheten kommer innenfra, den kan ikke trenes, opereres, sminkes eller læres!!! Om du setter opp en liste over 2-10 personer som du elsker/er svært glad i, på hvilken plass står du selv? Takk for meg! Jeg håper at jeg har klart å formidle noen positive ting gjennom bloggen min. Og om jeg har klart å bidra til at én person har klart å starte på et nytt og bedre liv, da skal jeg si meg svært fornøyd. And whoever saves a life, it is considered as if he saved an entire world. (Talmud) God sommer! Husk at grillmat er sunt, bare du dropper masse dressing og saus. La smaken av råvarene dominere; ikke smaken av krydderet! Takk for meg...Da er det snart slutt for blogging i Fremover, det har vært utrolig artig og utforderene med å sette ord på det jeg har vært igjennom. Jeg er så glad for at jeg begynte på Xtravaganza, det er et utrolig bra konsept. Jeg har fulgt de fire ledestjerner:
Mye har forandret seg, ikke bare kroppen min, men mine holdninger. Med rett innstilling og god veiledning fra min helsekonsulent Ann Merethe har dette godt over allforventning. Jeg er veldig fornøyd med egen innsats, og som sagt dette er bare begynnelsen på veien til mitt nye og sunnere liv. Hilsen Marielle I MÅLDa nærmer dette seg slutten,nesten 5 mnd er gått siden vi først startet bloggingen. Jeg liker det jeg gjør og jeg liker mitt nye “jeg”. Å trimme er fortsatt veldig gøy,og det håper jeg at det kommer til å fortsette å være så lenge jeg lever.Zumba,elipsemaskiner,styrketrening….jeg liker alt og kjenner at kroppen min har godt av det. JEG HAR NÅ NÅDD MÅLET MITT! Har ikke vært så nært dette tallet på vekta på 14 år.Og det kjennes.Kroppen har kjempet og kjempet for å holde på di kiloene som nå har bodd på meg i mange år.Men jeg vant:) Sees i Fremover til uka:) Les også:Holdningsendring Nesten ferie!En uke igjen på kurs, HURRA. De siste to ukene har jeg gått ned 1,2kg tilsammen, har nå et vekttap på 17,4kg siden i høst. Er fornøyd med at jeg faktisk har gått ned 0,4kg hver uke i 42 uker + litt før jeg starta på kurs. Har desverre sprukket når det gjelder røykinga, men prøver igjen, har ikke gitt opp. Livet er blitt veldig forandret, bare det å knytte skoene var en hel treningsøkt før. Var da like sliten av å gå til postkassa og hente avisa som jeg nu er etter en tur i fjellet. Skjønte ikke hva som fikk folk til å gå lange fjellturer, helt frivillig. Har skjønt det nu. Og det anbefales på det sterkeste. Bare prøv! HoldningsendringDet har skjedd noe merkelig inni hodet mitt i løpet av det siste året kjenner jeg. Denne gangen er ting mye enklere,jeg VIL nok dette mer enn noensinne.Jeg LIKER den nye livsstilen med en mye mer aktiv hverdag.Det å dra å trene flere dager i uken er nok kommet for å bli hos meg. Alt dette fører jo til en høyere forbrenning,og DET vises på tallet på vekta. Jeg som formelig elsker søtsaker og ikke minst godteri klare å la det være.Det er lørdagene som er den store godtedagen.Den ser jeg fram til,men spiser bare det jeg har “lov til”. Nå er det bare å krysse fingrene for at jeg kommer meg til syden om 2 uker(streik blant securitasvakter),slik at jeg får brukt mine nye bikinier,og trimmet litt i sanden der nede. Les også: Hei hei Klar for runde 2 med pulver!De siste ukene har kostholdet vært så som så. I pinsen var det ombygging av butikken (jeg arbeider på Elkjøp), og da ble det 60 timer overtid med dertil hørende junkfood. Så var det konfirmasjon, og generelt sett har jeg ikke vært særlig flink med kosten, selv om jeg etter beste evne har forsøkt. Jeg har imidlertid vært flink på et viktig område: her har det vært null snop og brus! Så da er det bare å forberede seg på en ny runde med pulver. Av to årsaker. For det første fordi vekta har stått dønn stille, så jeg tenker jeg skal se hva som skjer når jeg går på pulver + et ketosemåltid. For det andre fordi jeg trenger å nullstille meg litt – og det har vært planen hele veien å ta en ny runde med ketose uansett. Til nå har jeg oppnådd et utrolig bra resultat, men det er enda en vei før jeg føler jeg er i mål. Så det er bare én ting å gjøre: kjøre på videre og ikke gi seg! Andreas (min kollega) og jeg ble intervjuet til neste Easylife-magasin som kommer ut til høsten. Nesten skremmende å tenke på at vi har slanket bort Monica – faktisk har vi slanket bort en stor del av Trond (innehaveren av Modus)! Ellers leste jeg en artikkel som påstår at pulverslanking ikke er bra, man bør ha et normalt kosthold og bedrive fysisk aktivitet, så trenger man ikke mer. Debatten går ofte livlig i media når kosthold, helse, ernæring og liknende tema diskuteres. I det ene øyeblikket er light-brus kreftfremkallende, i neste øyeblikk er gulrøtter fy-fy. Og til dato har vel ingen harepuser tatt kvelden på grunn av gulrøtter? Hva skal man tro på…? Det er i det hele tatt veldig mange “eksperter” som uttaler seg. Mer og mindre skråsikkert. Derfor er det svært viktig å være meget kritisk til hva som presenteres i media. Nettavisene pøser ut artikler med krigstyper og sensasjonelle overskrifter med den ene påstanden etter den andre. I noen tilfeller er det skjult markedsføring av egne varer og tjenester (for eksempel vektklubben til VG), i andre tilfeller er det journalistikk langt under pari som forteller oss at vi kommer til å forgå om ikke hele Norge begynner å spise avkokte kålhoder i agurksaus. For meg har Easylife vært redningen. Det er ikke sikkert kurset passer for alle (det tror jeg faktisk ikke at det gjør). Men jeg føler meg veldig trygg på opplegget og apparatet rundt. Easylife-pulveret er for eksempel det eneste, eller et av de svært få, kosterstatningen(e) som er godkjent av mattilsynet. Slike faktorer, i tillegg til en kursleder med svært gode kunnskaper og som er ærlig om det hun vet og ikke vet, gjør at jeg absolutt kan anbefale Easylife. Som jeg har nevnt tidligere; det er tøft i starten, men resultatene kommer fort – og etter kort tid er det bare moro. Kan forresten nevne at en i slekta begynte på Easylife for en tid tilbake. Og det vises noe helt enormt på vedkommende, selv om vekta visstnok har stått temmelig i ro. Et eksempel på at vi ikke skal henge oss opp i antall kilo. Det er antall nye hull i beltet som betyr noe! Så var det bare å stable de siste motivasjonsbitene på plass før jeg starter på neste runde ketose og pulver. Gleder meg til å se hva som skjer med antall beltehull! Kilo-jubileum: Minus 25 kiloDet tilsvarer vekta til over 200 små kremkaker, 62,5 esker med sætersmør, 125 store sjokoladeplater eller 25 sukkerpakker. Veien hit har vært lang og kronglete, og minst en billion ganger har jeg tenkt at jeg ikke gidder mer. Nå som jeg endelig er kvitt nesten 63 pakker med “sætersmør”, må jeg innrømme at det er verdt strevet. Les mer!Snart 10 mnd på kurs!Denne uka ble det fire hekto i minus på vekta, ikke så mye, men jeg er fornøyd med at det går nedover. Etter snart 10 måneder på kurs går det på en måte av seg selv, vet hva jeg skal og ikke skal spise. Selvfølgelig er det fremdeles vanskelig å stå imot fristelser. Noen ganger klarer jeg det, noen ganger ikke. Heldigvis er de gangene jeg ikke klarer det i mindretall. Det at trening /turgåing nå er en del av livet mitt er kanskje det jeg er mest fornøyd med. Det at jeg har vært på ca. 10 fjellturer i løpet av to måneder er veldig rart å tenke på. fra før av i mitt voksne liv hadde jeg kanskje ti turer totalt. Midjemålet er minsket med 20 cm, det merkes på klærne. Garderobeskapet er nå tømt for alle de store klærne, har kastet dem, for jeg skal aldri få bruk for klær i den størrelsen igjen. Er fremdeles veldig fornøyd med opplegget Roede-metoden har. Det å gå et aktiv-kurs har vært veldig bra, det er ikke så gøy med styrketrening alene. Hei heiJa….fortsatt holder vekta seg MEGET stabil…Var å veide meg i går og veier akkurat det samme som for 3 uker siden,MEN….jeg kjenner jo at jeg blir smalere for det. Jeg er og har alltid vært svært fornøyd med Roede-metoden(tidligere kalt Grete Roede kurs) Det at jeg nå står så i ro vektmessig har ingenting med kurset å gjøre,det er det 2 andre grunner til. Uansett:Jeg trener og trener og koser meg med det.MEN jeg må passe på en ting kjenner jeg:Å ikke trene FOR mye!! LES også:Hold vekten Hodet henger ikke helt med....Har gått ned ganske mye i vekt, og ser tallet på vekten, men hodet henger ikke helt med. Jeg skulle kjøpe nye klær, jeg startet med å prøve i den størrelsen som jeg brukte før. Klærne var for stor, ut i butikken, hente en størrelse mindre, fortsatt for stort….. ja sånn gikk det ned 3 størrelser. Deilig? JA! En liten oppdatering ellers siden sist. Trening Er gøy, utrolig gøy. Spesielt den siste jeg prøvde for første gang, Friskpuls, høyttempo bra, musikk, og en instruktør som bare bobler av energi. Sikkelig artig. Har også trent step og mer styrke. Vekten Skal teste ut litt mere retter når jeg kommer meg hjem. Marielle:) "Hold vekten"Det går helt strålende å gå på “Hold vekten kurs”.Vekta holder seg MEGET stabil på akkurat samme tallet,og det i flere uker.Og det er jo vel og bra det,siden det er intensjonen med det kurset.MEN…. jeg hadde jo en liten ide om å gå ned 2-3 kilo til(altså LITT juks må man jo få lov til å bedrive) Egentlig vet jeg hvorfor vekta ikke vil røre på seg.Jeg har jo begynt å trene på Modus.Og det er en helt annen form for trening enn det kroppen min har vært vant med det siste året.Ikke minst har jeg starta med styrketrening.Dette nye medfører jo at musklene mine arbeider på en annen måte, i tillegg til at muskler jo veier mer enn fett. Jeg liker fortsatt meget godt å trene,jeg må bare passe på at jeg ikke blir FOR ivrig nå til å begynne med at jeg blir lei,for dette er jo min nye livsstil som skal vare livet ut;) Så jeg er ikke så veldig opptatt av det tallet på vekta lenger for jeg merker jo at det blir mindre Janne, og at steder på kroppen som før var meget slappe nå er på tur til å bli endel strammere.Det er jo også en gevinst i det hele. Les også:Trening er gøy Hei igjen!Beklager at jeg ikke skrev noe sist uke, men er tilbake nu. Men treninga er jeg fremdeles fornøyd med, har vært på fire fjellturer siden sist jeg skrev, + to økter styrketrening. 17 mai ble feiret ved gapahuken i håfjellet, med kaffe fra termos og brødskive med brunost. Beste 17 mai feiring jeg har hatt.
Har vært to turer ved Steinbua og senest igår kveld en tur på rundtua.Nydelig utsikt og midtnattsol.
Håper på flere turer i ukene som kommer. Annonse | |||||||||||
Nyeste kommentarer